Te auta w 5 lat tracą połowę wartości! Są takie, które ją utrzymują

5
(1)

Mówi się, że już na chwilę po wyjeździe z salonu fabrycznie nowe auto jest warte o 10-30% mniej. Po pięciu latach użytkowania – nawet jeżeli bardzo o niego dbaliśmy – nasz samochód może być wart mniej niż połowę tego, za ile go nabyliśmy u dealera! Jak to możliwe!? Czy nowy samochód jest z góry nietrafioną inwestycją? Jak uchronić się przed utratą wartości samochodu?

Portal iSeeCars.com przeprowadził badanie stopy amortyzacji nowych samochodów sprzedanych od listopada 2022 r. do października 2023 r. Przeanalizowano ponad milion pojazdów, badając o ile straciły na wartości po pięciu latach użytkowania. Jak się okazuje – najszybciej na wartości tracą samochody elektryczne. Z kolei typami pojazdów, które najskuteczniej utrzymują swoją cenę, są m.in. hybrydy i ciężarówki.

Z badania iSeeCars.com wynika, że średnia stopa amortyzacji samochodu wyniosła w ciągu ostatnich pięciu lat 38,8%. W wyższym tempie niż średnia na wartości tracą „elektryki” – po pięciu latach użytkowania są warte o 49,1% mniej! Słabo radzą sobie także SUV-y, które amortyzują się w tempie 41,2% w ciągu 5 lat.

A co z samochodami luksusowymi? Te nie powinny tracić na wartości tak szybko, ze względu na prestiż marki – to po prostu wyższa półka. Otóż… wręcz przeciwnie. Modele aut luksusowych, takich jak Maserati Quattroporte, BMW serii 7 i Maserati Ghibli, w ciągu pierwszych pięciu lat tracą aż 61% swojej wartości!

“Dobrą wiadomością dla właścicieli samochodów jest to, że wszystkie używane samochody utrzymują swoją wartość lepiej niż pięć lat temu. Ale nie wszystkie używane samochody zachowują wartość w równym stopniu, z ciężarówkami i hybrydami wśród najlepszych segmentów i pojazdami elektrycznymi najgorszymi” – pociesza Karl Brauer z iSeeCars.

Uścisk dłoni warty nawet dziesiątki tysięcy. Chwilę potem twoje auto jest warte o 10% mniej | fot. Pixabay

W ciągu pięciu lat od wyjazdu z salonu auto traci nawet 61% swojej wartości! Jaki samochód jest najlepszą lokatą?

Co jeździ na czterech kółkach, a jego wartość nie sypie się jak piasek przez palce w ciągu kilku lat? Według tego samego badania najniższą stopę amortyzacji odnotowano w przypadku Porsche 911 (coupe) i Porsche 718 Cayman. Choć SUV-y są warte coraz mniej z dnia na dzień, nie musi to dotyczyć wszystkich dużych aut. Terenówka, Toyota Tacoma, straciła w ciągu pięciu lat użytkowania jedynie 20% swojej wartości!  

Fatalny wynik samochodów elektrycznych to kolejny mankament, który rzutuje na sytuację tego typu pojazdów na rynku. Szeroko promowane „elektryki” zyskując popularność, ale coraz bardziej negatywną. Nawet producenci – jak Ford i Toyota – postanowili zmniejszyć wolumen produkcji pojazdów o napędzie elektrycznym. Podobnie robią niemieckie koncerny.

Wniosek? Jeśli chcesz coś szybkiego, lepiej kupić sobie Porsche w popularnym modelu (np. nieśmiertelne 911). Jeżeli zastanawiasz się nad elektrykiem, lepiej weź hybrydę. Jak pokazują dane, elektryka sprzedasz kolejnemu właścicielowi za grosze, o ile w ogóle.

Oceń ten artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Ilość ocen: 1